Črni petek – ni vse tako črno

Proteklih godina Black Friday kupovinu smo mogli kategorizirati kao sportsku disciplinu obzirom na stampeda kupaca prilikom otvaranja trgovina. Ove godine će se kupovina odvijati iz naslonjača ako možemo vjerovati u ljudsku savjesnost i odgovornost. Otkud Black Friday?

 

Iza samog naziva krije se nekoliko različitih teorija. Jedna od njih seže čak u 19. stoljeće kada se dogodio veliki pad cijena zlata i par godina recesije američke ekonomije. Dvojica investitora s Wall Streeta kupovali su velike količine nacionalnog zlata kako bi napuhali cijenu i zaradili kasnijom prodajom. U petak 24. rujna 1869. njihova zavjera je otkrivena, a početak financijske krize označen kao Black Friday.

 

Suvremenije značenje odnosi se na dan nakon američkog praznika Dana zahvalnosti. Obično je to dan velikih sniženja i smatra se početkom sezone blagdanske kupovine. Pedesetih godina prošlog stoljeća policija u Philadelphiji počela je koristiti izraz “crni petak” za opisivanje kaosa nakon Dana zahvalnosti koji je proizašao iz navale kupaca i turista. Morali su raditi smjene od 12 sati. Trgovci su ubrzo počeli shvaćati da popustima mogu privući veliki broj kupaca, a Black Friday postao je the dan za  kupovinu, čak i ispred klasičnih božićnih last minute rasprodaja. Iako je Cyber Monday, ponedjeljak nakon poznatog petka, zapravo dan za internetsku kupnju, ove godine ćemo zasigurno svjedočiti svim prednostima digitalnih tehnologija i na Black Friday.

 

Utjecaj Black Fridaya na ekonomiju i do sada je bio diskutabilan. S jedne strane potrošnja pokreće gospodarsku aktivnost jer je više novca u opticaju. S druge pak strane može imati kratkotrajne učinke ako potrošnja nakon tog dana opada. Iako možda i nema direktnog utjecaja na ekonomiju, Black Friday  se doživljava kao pokazatelj sentimenta i ‘’zdravlja’’ potrošača – izvorno u SAD-u, a kasnije i globalno. Ako potrošač zna da ima financijsku stabilnost i siguran posao, obavit će kupnju i održati svoju potrošačku naviku. Potrošnja je bitna za gospodarski rast i uvijek će biti jedan od indikatora, no je li Black Friday sportska disciplina koja odlazi u povijest i zašto je tome tako?

 

U novom pandemijskom životu prelazimo u online eru u kojoj potrošači mogu kupovati tijekom cijele sezone sniženja za razliku od dosadašnjeg čekanja na jednodnevni događaj. Iako nam izraz novo normalno već polako dosađuje, moramo priznati da su baš u ovoj godini isplivale sve dobrobiti digitalne tehnologije. Već prošle, 2019. godine, ukupna potrošnja u Americi putem online kupovine na Black Friday iznosila je 7,5 milijardi američkih dolara, što je rast od preko 20% naspram 2018. Zanimljivo je i da je 65% svih narudžbi došlo preko pametnih telefona. Udio internetske kupnje zabilježio je rast i prije pandemije, vođen postupnim promjenama ukusa potrošača, demografskim promjenama i novim tehnologijama. Pandemija je taj trend samo ubrzala.

 

Slika 1. Potrošnja u internetskoj kupovini na Black Friday i Cyber Monday tijekom godina u Americi (u mlrd $)

 

BF blog

 

 

 

 Izvor: www.webfx.com&nbsp

 

Digitalne tehnologije općenito su igrale presudnu ulogu u održavanju funkcioniranja društva tijekom pandemije, bilo omogućavanjem rada na daljinu ili automatiziranjem procesa. Povećana upotreba digitalnih tehnologija također je približila društvo razvoju pametne ekonomije, koja tvrtkama obećava nove načine za rast i razvoj. COVID-19 je utjecao na način na koji živimo, poslujemo, komuniciramo jedni s drugima, učimo i pristupamo informacijama, hranimo se, krećemo i održavamo naše blagostanje. Potrošači i kompanije pronašli su alternativne načine rada i komunikacije, usvajajući nove alate i metode koje prije možda nisu ni razmatrali. Ono što je najvažnije, digitalne platforme korištene su i kao zamjena za interakciju licem u lice. Naš prvi korak na početku pandemije bio je uspostavljanje online 1 na 1 savjetovanja. Imali smo tu mogućnost prilagodbe za održivost poslovanja.

 

Uzlet digitalnog doba vidljiv je i na dioničkom tržištu. Dok se cijelo tržište oporavlja od početka pandemije, titulu pobjednika zasigurno su ponijele tehnološke kompanije. Investitori koji se žele izložiti globalnim dioničkim tržištima, a posebno tehnološkom sektoru, mogu to učiniti kroz InterCapital Global Equity  koji gotovo 20% svog portfelja ulaže u tehnološke kompanije.

 

Black Friday se pretvara u Cyber Friday, dnevne sobe se pretvaraju u urede, hrana nam dolazi na vrata. Iako je gotovo sigurno da će posljedice pandemije biti s nama još neko vrijeme, istina je da će doći dan kada ćemo se opet okupljati u velikom broju, raditi iz ureda i rukovati se. U ovoj se godini održivost iskazala u digitalnom obliku. Trendovi kroz 2020. su se mijenjali, ostaje pitanje hoće li nas kraj godine ipak ugodno iznenaditi?

 

Ovaj blog pripremljen je u informativne svrhe  na temelju podataka dostupnih i poznatih INTERCAPITAL ASSET MANAGEMENT d.o.o. u trenutku njegove izrade i objave i kao takav podložan je promjenama. Cjelovit, točan i istinit opis UCITS fondova koji se spominju u ovom blogu, propisanih obveza i povezanih rizika, možete pronaći na web stranici: https://icam.hr/investicijski-fondovi/ gdje su dostupni i Prospekt i Ključne informacije za ulagatelje svakog fonda na hrvatskom jeziku. Iznesene informacije, mišljenja, analize, zaključci, prognoze i projekcije isključivo su u informativne svrhe i ne predstavljaju investicijski savjet ili preporuku glede kupnje, držanja ili prodaje financijskih instrumenata, niti ponudu ili poziv na davanje ponude. Iznesene analize temelje se na javno dostupnim informacijama, koje INTERCAPITAL ASSET MANAGEMENT d.o.o. smatra pouzdanima, ali za čiju potpunost i točnost ne preuzima nikakvu odgovornost kao ni odgovornost ni obvezu davati informacije o promjenama u iznesenim mišljenjima ili informacijama. Rizici povezani s ulaganjem u financijske, novčane ili investicijske instrumente koji su predmet analize nisu u cijelosti objašnjeni. Investitori trebaju donijeti vlastitu odluku o eventualnom ulaganju bez oslanjanja na blogu iznesene stavove.

Maja Dragušica

RISK
Objavljeno
27. novembra 2020.

Želite investirati? Ne znate kako i gdje? Mi smo tu da Vam pomognemo.

Javite nam se arrow_forward