Iako tek ulaze na tržište rada, zarađuju svoje prve plaće ili su još u školi ili na fakultetu, „neki novi klinci“ postaju jedna od ključnih skupina potrošača. Zovemo ih pripadnicima generacije Z, a u tu skupinu spadaju svi oni rođeni između 1997. i 2012. godine. Brojni stručnjaci takozvane zoomere smatraju važnom skupinom potrošača, a obilježavaju ih drugačije potrošačke navike od njihovih milenijskih prethodnika. Financijska pismenost, očekivanja od proizvoda i usluga, način kupnje i ostale navike – sve je drugačije, a uzrokovano je životnim okolnostima koje se bitno razlikuju u odnosu na starije generacije, što, među ostalim, uključuje i pandemiju.
Istraživanja pokazuju da se Generacija Z razlikuje i od Milenijalaca, iako su i jedni i drugi ‘mlade’ generacije. Također, iako obje generacije dijele neke zajedničke osobine, Generacija Z se čini financijski opreznijom. Zapravo, mogli bismo reći da njihov konzervativan pristup osobnim financijama više podsjeća na starije generacije.
Naime, istraživanje Deutsche Bank AG pokazalo je da je Generacija Z, u usporedbi s istim razdobljem prošle godine, dospjela pod veći financijski stres od bilo koje druge generacije. Osjećaji financijske nesigurnosti Generacije Z podudaraju se s činjenicama koje pokazuju da imaju veći rizik od siromaštva. Zapravo, osobe mlađe od 25 godina imaju deset postotnih bodova veću vjerojatnost da budu siromašne nego osobe starije od 64 godine. Prije financijske krize 2008. godine, razlika je bila minimalna. Jedan potencijalni ključni razlog tome jest taj što su mnogi ušli u odraslu dob ili na tržište rada tijekom pandemije i doživjeli društvenu dezintegraciju, kao i visoku inflaciju.
No, nije sve tako sivo 😊. Generacija Z može brže i jednostavnije štedjeti (s manjim početnim iznosima) nego neke druge generacije. Istraživanje Deutsche Banka pokazalo je da 70,4% pripadnika Generacije Z u Europi svakog mjeseca ulaže u neki oblik štednje. Ova stopa štednje slična je onoj kod Milenijalaca, međutim, kada su Milenijalci bili u dobi u kojoj su danas pripadnici Generacije Z, nisu bili toliko štedljivi. Ono najzanimljivije, pripadnici Generacije Z kažu da štede 4,2% svog prihoda tijekom prosječnog mjeseca. Taj udio je isti kao i kod Milenijalaca (koji su općenito financijski stabilniji), i mnogo veći od udjela kod Generacije X i Baby Boomera. Ovo je zanimljivo jer mlađe generacije općenito promatrano štede manje od starijih zbog manjih prihoda.
Pandemija je svakako pojačala želju mlađih ljudi za saznanjem o ulaganjima. Također, pokazalo se da pripadnici generacije Z vole rizik. Iako su skloni riziku i investiraju u kriptovalute, pripadnici ove generacije sve više istražuju i tradicionalnije oblike investiranja poput zlata, dionica, a sve je veći interes i za kupnju ETF-ova. Upravo zbog sve veće globalne popularnosti ETF-ova, InterCapital Asset Management pokrenuo je cijelu paletu ETF-ova kroz koju investitori mogu birati između novčanog InterCapital Euro Money Market ETF-a, koji je namijenjen onima koji žele maksimalnu sigurnost ili dioničkih ETF-ova (hrvatski, slovenski te rumunjski) koji su zanimljivi onima koji traže mogućnost većih prinosa. Dodatno, kupnja ETF-ova bit će dodatno olakšana kroz novu verziju naše mobilne aplikacije Genius by InterCapital gdje ćete moći kupovati i globalne ETF-ove i za manje iznose uplata.
Jedan od ključnih razloga zašto Generacija Z investira je upravo zato što oni to mogu učiniti s malim iznosima uplate. Naime, 67% investitora Generacije Z kaže da je ovo glavni faktor u njihovim investicijskim odlukama. Jeste li znali da je investiranje u investicijske fondove pod našim upravljanjem moguće već od 10 EUR mjesečno?! – Prijavite se na 1 na 1 sastanak i saznajte detalje. Dodatno, popularnost investicijskih aplikacija među Generacijom Z je vrlo visoka. Upravo zato našim investitorima nudimo najkraći put do aktivnog upravljanja imovinom kroz našu mobilnu aplikaciju My Capital, putem koje možete vršiti transakcije kupnje/prodaje/zamjene udjela u samo par klikova.
Generacija Z pronalazi svoje financijske informacije na društvenim mrežama, a istraživanja su pokazala da ipak najviše vjeruju financijskim stručnjacima. U InterCapital Asset Managementu smo prepoznali važnost dostupnosti ovakvih tema te smo stoga aktivni i pristuni na društvenim mrežama (LinkedIN, YouTube, Facebook, Instagram), gdje redovito pričamo o financijskim temama i kreiramo brojne edukativne sadržaje.
Na grafikonu u nastavku možete vidjeti da je Generacija Z puno više nego Milenijalci sklonija vjerovati da će im štednja u sljedećih 12 mjeseci porasti (umjesto smanjiti se ili ostati ista). Kada se usporede s Generacijom X i Baby Boomersima, njihovi stavovi o porastu prinosa na štednju još su izraženiji.
Graf 1: Veliki broj generacije Z smatra da je vjerojatnije da će im u sljedećih 12 mjeseci ušteda porasti, nego da će pasti ili ostati ista
Izvor: Deutsche Bank
Upravo ta spremnost Generacije Z da preuzme rizik tržišta dionica znači da ta generacija ima potencijal zarade koji je veći od nekih prethodnih generacija. Pritom je važno napomenuti da je ulaganje u dionice danas puno lakše i jednostavnije nego je bilo prije 20 ili više godina. Razlog tome svakako su digitalne aplikacije i financijski proizvodi koji olakšavaju investiranje u tu klasu imovine već i s malim iznosima novca. No, odluke o štednji i ulaganjima često su diktirane ekonomskim ciklusima i financijskim usponima i padovima. Naime, kao što možete vidjeti na donjim grafovima, početkom 1970-ih, kada su najmlađi pripadnici Tihe generacije (1928-1945 godište) bili u svojim srednjim dvadesetim godinama, prinosi na desetogodišnje američke trezorske zapise započeli su putanju rasta i nastavili rasti sve do 1981. godine, nakon čega se situacija značajno promijenila. Isto tako, dugoročna investicija u S&P 500 dugoročno se pokazala kao dobra investicija za sve generacije.
Graf 2: Prinosi na američke desetogodišnje državne obveznice i performans S&P 500 tijekom razdoblja kada je član svake generacije imao 25 godina
Izvor: Deutsche Bank
Ostaje zaključiti da, iako su pripadnici generacije Z promijenili brojne trendove, rješenje za sve generacije postoji. Odluka o tome kako diverzificirati vlastiti portfelj ovisi o vašim financijskim ciljevima, toleranciji prema riziku i trenutnim tržišnim uvjetima. Obzirom da InterCapital Asset Management upravlja cijelom paletom različitih vrsta fondova, u odabiru Vam može pomoći naš investicijski tim (kontaktirajte nas).
Ovaj blog pripremljen je u informativne svrhe na temelju podataka dostupnih i poznatih INTERCAPITAL ASSET MANAGEMENT d.o.o. u trenutku njegove izrade i objave i kao takav podložan je promjenama.
Cjelovit, točan i istinit opis UCITS fondova koji se spominju u ovom blogu, propisanih obveza i povezanih rizika, možete pronaći na web stranici: www.icam.hr/investicijski-fondovi gdje su dostupni i Prospekt i Ključne informacije za ulagatelje svakog fonda na hrvatskom jeziku.
Iznesene informacije, mišljenja, analize, zaključci, prognoze i projekcije isključivo su u informativne svrhe i ne predstavljaju investicijski savjet ili preporuku glede kupnje, držanja ili prodaje financijskih instrumenata, niti ponudu ili poziv na davanje ponude.
Iznesene analize temelje se na javno dostupnim informacijama, koje INTERCAPITAL ASSET MANAGEMENT d.o.o. smatra pouzdanima, ali za čiju potpunost i točnost ne preuzima nikakvu odgovornost kao ni odgovornost ni obvezu davati informacije o promjenama u iznesenim mišljenjima ili informacijama.
Rizici povezani s ulaganjem u financijske, novčane ili investicijske instrumente koji su predmet analize nisu u cijelosti objašnjeni. Investitori trebaju donijeti vlastitu odluku o eventualnom ulaganju bez oslanjanja na blogu iznesene stavove.
PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER send