Umjetna inteligencija: budućnost tehnoloških kompanija

U zadnjem desetljeću sve češće čujemo izraz umjetna inteligencija. Međutim, ona kao koncept postoji puno duže. Prvi put se spominje u grčkoj mitologiji u jednoj od teorija o Talosu. Talos je prema toj teoriji bio robot visok 30 metara koji je bio programiran da brani otok Kretu.

Par tisuća godina kasnije pokušavamo napraviti sličan koncept zbog pomoći u raznim područjima poput: zdravstva, proizvodnje, edukacije, financija, usluga te mnogih drugih.

U ovom blogu ćemo kroz dolje navedena poglavlja prvo objasniti što je umjetna inteligencija te njenu sadašnju i potencijalnu primjenu. Zatim ćemo objasniti što su „chatbot“-ovi te upoznati najpoznatije.

Što je umjetna inteligencija?
Primjena Umjetne inteligencije
„Chatbot“
ChatGPT

 

Što je umjetna inteligencija?

Umjetna inteligencija (UI) je sposobnost računala ili računalnog sustava da odrađuje zadane zadatke za koje je inače potrebna ljudska inteligencija. Uključuje razvijanje raznih algoritama i modela koji pokušavaju oponašati ljudske kognitivne procese, poput učenja, rješavanja problemskih zadataka, prepoznavanja govora  i odlučivanja. Zbog toga nema potrebe za ljudskom intervencijom nego program ili računalo odrađuje zadatke potpuno sam.

Koristi tehnike učenja poput obrade jezika, strojnog učenja, robotike za analizu podataka pomoću kojih konačno donosi odluke odnosno daje završni proizvod. Svakako u daljnjem razvoju treba imati na umu potencijalan utjecaj na društvo te osigurati razvijanje na odgovoran i etički način.

Danas je to jedna najbrže rastućih industrija sa procijenjenim godišnjim rastom prihoda od 35.3% od 2015. godine do 2021. godine. Očekuje se da će u 2027. godini prihodi iznositi oko 341 milijardi dolara.

Fran blog

Izvor: Citi

Primjena Umjetne inteligencije

Nakon što smo vidjeli koliko brzo raste industrija umjetne inteligencije proći ćemo kroz određene sektore u kojima će se koristiti umjetna inteligencija. Treba imati na umu da su ovo samo neki od sektora u kojima se već primjenjuje umjetna inteligencija. Njen potencijal je znatno veći od ovih par sektora te će uvelike zamijeniti ljudsku radnu snagu. Međutim, to ne znači da ćemo svi moći objesiti „zimmer frei“ leći pod palmu i uživati.

  • Zdravstveni sektor: Umjetna inteligencija se već počela primjenjivati u zdravstvenom sektoru. Može čitati podatke i sastavljati tretmane za oporavak pacijenta, pomažu doktorima u čitanju medicinskih dokumenata poput magnetne rezonance ili rendgena. Također, može proučiti pacijentovu povijest bolesti, genetiku i način života pacijenta da bi mu predložio najbolje lijekove za njega. Sve u svemu, povećati će preciznost, brzinu doktorskih pregleda te smanjiti troškove istih.
  • Proizvodnja: U proizvodnji će umjetna inteligencija znatno smanjiti mogućnost pogreške i povećati produktivnost. Primjerice, danas se koristi da bi se upozorilo radnike gdje je nastao problem u samom trenutku nastajanja problema U budućnosti se očekuje da će računala moći anticipirati probleme u proizvodnji i sprječavati ih prije nego što se dogode. Svakako će unaprijediti proizvodne procese te omogućiti bržu proizvodnju te bolje upravljanje zalihama.
  • Financije: U sektoru financija je vrlo široka primjena, od sprječavanja prevara do bolje analize kreditne sposobnosti. Potencijalno može biti od koristi pri računanju rizika različitih ulaganja te prema riziku ulaganja odlučiti o investicijskim strategijama. Primjerice, umjetna inteligencija može analizirati veliku količinu podataka i tražiti anomalije koje bi potencijalno mogle biti prevara te spriječiti takvo ulaganje. S druge strane, takva računala bi potencijalno mogli analizirati sve podatke koje su mu dostupne kako bi bio precizniji u određivanju kreditne sposobnosti ljudi.
  • Edukacija: Za vrijeme pandemije smo shvatili koliko su nam računala bitna za edukaciju, da li to bilo za učenje u osnovnoj školi do dodatnog usavršavanja na poslu. Umjetna inteligencija stvara novu prednost za sve koji vole učiti. Prije svega, umjetna inteligencija može pratiti učenje pojedinca i raditi individualni program za tu osobu. Stvarajući program prema potrebama i mogućnostima studenta. Svakako, za velike fakultete, škole, natjecanja ili bilo koja testiranja ljudi će biti korisno za ispravljanje testova i ocjenjivanje studenata.
  • Internet prodaja: Znamo da je Internet prodaja postala sve bitnija, s njom dolaze i različiti problemi za kupce od kašnjenja dostave do dostavljenih krivih predmeta. Sukladno tome, dolazi i potreba za korisničkom podrškom. Umjetna inteligencija bi mogla biti dostupna 24/7, 7 dana u tjednu te će također zbog njenog načina učenja biti sve efikasnija i efikasnija. Također, prilikom kupnje ćemo moći koristiti virtualnog asistenta koji će nam pomagati u odabiru, izmjeriti nas i još puno drugih stvari. Svakako danas se koriste „chatbot“-ovi, no o njima ćemo nešto detaljnije u sljedećoj cjelini.

Daljnji razvitak umjetne inteligencije će samo povećati njenu korisnost za čovječanstvo. Treba imati na umu da je umjetna inteligencija samo dodatna pomoć. U suštini ona ne bi trebala zamijeniti ljude već im olakšati njihov rad te osloboditi ih dosadnih repetitivnih zadataka. Koliko puta ste se pitali, Da bar netko odradi ovo za mene? Ili Ne da mi se to sada lako ću to rješiti? Uskoro će takve zadatke odrađivati umjetna inteligencija, a što nas čeka poslije toga je još uvijek nepoznato.

„Chatbot“

Sigurno ste svi ili barem većina Vas čula za „chatbot“, a vjerojatno velika većina ih je vidjela na omiljenim stranicama za naručivanje robe, hrane ili drugih proizvoda. Znate onaj mali prozorčić na WEBu u kojem piše „Chat with us“ ili nešto slično? Upravo to je „chatbot“. Uglavnom je računalni program s druge strane, a ne čovjek.

No što je zapravo „chatbot“?

„Chatbot“ je računalni program napravljen da bi pomogao ljudima kroz razgovor komunicirajući preko tekstualnih poruka ili glasa. Mogu biti programirani da bi odgovarali na određena pitanja. Primjerice, svima je poznat segment na stranici FAQ (najčešće postavljena pitanja), umjesto da postoji cijela sekcija možete imati mali „chatbot“ koji će odgovarati na ista. Takvi chatbotovi su najčešće najjednostavniji računalni programi koje prate određena pravila koja su programirana u njihov kod te koriste već određene odgovore. Oni se nazivaju „chatbot“ na temelju pravila te ne koriste umjetnu inteligenciju.

U zadnje vrijeme su se počeli pojavljivati malo drugačiji chatbotovi. Chatbotovi na jezičnom modelu umjetne inteligencije odnosno sposobni su razgovarati s ljudima. Funkcioniraju na način da pomoću danih podataka generiraju odgovore na pitanja od strane čovjeka.

Pomoću strojnog učenja i drugih algoritama konstantno uči u razgovoru s ljudima te poboljšava svoje odgovore da budu točniji i precizniji. Međutim, zbog toga su skuplji za održavati i teže ih je napraviti.

ChatGPT

Nedavno je izdan prototip chatbota na jezičnom modelu zvanog ChatGPT. Napravila ga je kompanija OpenAI. ChatGPT je u samo nekoliko dana postao jedan od najzanimljivijih projekata na internetu. Neki čak nazivaju ChatGPT novim iPhoneom. ChatGPT ima sposobnost razgovora, rješavanje jednostavnih zadataka, ali i kompleksnih zadataka. Primjerice, može napisati esej za zadaću u srednjoj školi o bilo kojoj temi koju želite ili može ispraviti problem u računalnom kodu, čak može napisati računalni kod u bilo kojem računalnom jeziku.

Jedna od mana ChatGPTa je što ima bazu podataka do 2021. godine što znači da on ne zna za događaje koje su se dogodile nakon 2021. godine. Također treba imati na umu da nije savršen jer još uvijek uči i razvija se, stoga ne preporučam ljudima da ga slijepo prate i koriste. Koristiti ga za zabavu i jednostavan razgovor svakako preporučam.

Zanimljivo je da je ChatGPT imao milijun korisnika u samo 5 dana. To je brže od Netflixa, Facebooka, Twtittera pa čak i Instagrama. Dva mjeseca poslije izdanja je dostigao 100 milijuna korisnika, za usporedbu TikToku je trebalo oko 9 mjeseci da postigne tu brojku, a Instagramu preko dvije godine.

OpenAI je morao ograničiti dostupnost ChatGPTu zbog tako velikog broja korisnika u kratkom vremenu koji nisu anticipirali ni programeri ChaGPTa. Jednostavno nemaju dovoljno velike kapaciteta da bi ga toliko ljudi koristilo istovremeno. Sukladno tome, odlučili napraviti premium verziju za 20 dolara za konstantan pristup ChatGPTu te brže i točnije odgovore.

Fran blog 2

Izvor: Statista

Microsoft je vidio potencijal ChatGPT-a te su odlučili investirati 20 milijardi dolara krajem siječnja te su tako stekli 49% vlasništva u kompaniji OpenAI. Microsoft želi ubaciti ChatGPT u svoje proizvode te ih poboljšati i olakšati ljudima određene poslove. Jedan od takvih primjera je da žele u Microsoft Teams ugraditi mogućnost snimanja sastanak u svrhu da napravi sažetak sastanak, najvažnije točke sastanaka te da podjeli zadatke koji su dogovoreni na sastanku. Također, pokušavaju ubaciti ga u njihovu tražilicu Bing te tako povećati konkurentnost njihove Internet tražilice.

Danas većina ljudi na svijetu koristi Google tražilicu međutim programi poput ChatGPTa bi mogli napraviti Google tražilicu tražilicom prošlosti. Samo zamislite da Vas zanimaju financije te kako investirati. Proveli bi nekoliko sati tražeći po Googleu gdje se može investirati, kako i još mnogo drugih stvari. Međutim, kada bi imali tražilicu koja u sebi ima umjetnu inteligenciju popu ChatGPTa te da su podaci obnovljeni svakodnevno, mogli biste samo upisati to što Vas zanima. U samo par sekundi bi dobili kompletan odgovor.

Zbog toga je Google samo par dana nakon objave Microsofta objavio svoj chatbot zvan Bard. Bard je vrlo sličan ChatGPTu, ali još uvijek ne znamo detalje. Nažalost morate biti među odabranim ljudima od strane Googlea da bi mogli isprobati njihov protip.

Sve u svemu, umjetna inteligencija je napravila veliki korak naprijed u zadnjih par godina, no unatoč tome ima još puno prostora za daljnji razvitak i poboljšanje. Microsoft i Google su već krenuli u borbi tko će napraviti bolji chatbot i ubaciti ih u postojeće proizvode. Svakako, to će im pomoći za daljnji rast njihovih kompanija i utvrđivanja njihovih pozicija kao vodećih tehnoloških kompanija u svijetu.

Ukoliko želite biti izloženi daljnjem razvitku umjetne inteligencije to možete učiniti preko naših mješovitih i dioničkih fondova. Ukoliko želite manji rizik možete odabrati mješovite fondove (InterCapital Income Plus, InterCapital Balanced, InterCapital Dollar Balanced i InterCapital Conservative Balanced), a za nešto veći rizik možete izabrati dioničke fondove poput InterCapital Global Equity ili InterCapital Global Technology fonda.



Ovaj blog pripremljen je u informativne svrhe na temelju podataka dostupnih i poznatih INTERCAPITAL ASSET MANAGEMENT d.o.o. u trenutku njegove izrade i objave i kao takav podložan je promjenama.

Cjelovit, točan i istinit opis UCITS fondova koji se spominju u ovom blogu, propisanih obveza i povezanih rizika, možete pronaći na web stranici: www.icam.hr/investicijski-fondovi gdje su dostupni i Prospekt i Ključne informacije za ulagatelje svakog fonda na hrvatskom jeziku.

Iznesene informacije, mišljenja, analize, zaključci, prognoze i projekcije isključivo su u informativne svrhe i ne predstavljaju investicijski savjet ili preporuku glede kupnje, držanja ili prodaje financijskih instrumenata, niti ponudu ili poziv na davanje ponude.

Iznesene analize temelje se na javno dostupnim informacijama, koje INTERCAPITAL ASSET MANAGEMENT d.o.o. smatra pouzdanima, ali za čiju potpunost i točnost ne preuzima nikakvu odgovornost kao ni odgovornost ni obvezu davati informacije o promjenama u iznesenim mišljenjima ili informacijama.

Rizici povezani s ulaganjem u financijske, novčane ili investicijske instrumente koji su predmet analize nisu u cijelosti objašnjeni. Investitori trebaju donijeti vlastitu odluku o eventualnom ulaganju bez oslanjanja na blogu iznesene stavove.

Fran Luke-Vrbanić

upravitelj fonda
Objavljeno
21. veljače 2023.

Želite investirati? Ne znate kako i gdje? Mi smo tu da Vam pomognemo.

Javite nam se arrow_forward